Bedrijfskring Langedijk: wegennet rond Langedijk moet beter
Het georganiseerde bedrijfsleven en belangenorganisaties in Langedijk, bestaande uit de Bedrijfskring Langedijk, Algemene Ondernemersvereniging Langedijk, Land- en Tuinbouworganisatie en fietsersbond, wil een éénduidige stellingname inzake vervoer- en verkeersplan Langedijk periode 2015-2018. Het gevoel overheerst dat hun belangen te weinig en niet duidelijk genoeg zijn terug te zien in het beleidsplan verkeer en vervoer.
Voorzitter Bedrijfskring Langedijk, Cornelis de Geus, benadrukt dat een veilige en goede bereikbaarheid voor bedrijven, werknemers, inwoners en bezoekers van Langedijk van grote waarde is, maar dat het ook een regionale plicht is om te zorgen voor een goede doorstroming van het verkeer over een deugdelijk wegennet door Langedijk. ,,We willen toekomstgericht opereren, met een duidelijke visie voor de komende decennia en leren van de in het verleden gemaakte foute inschattingen door de gemeente Langedijk inzake de infrastructuur van, naar en door Langedijk’’, aldus De Geus.
Samenwerken De Geus verwoordt namens alle betrokkenen dat samenwerken met de gemeenten Heerhugowaard, Alkmaar, Schagen, Bergen en met het gebied De Noordkop met daarin Den Helder noodzakelijk is. De Geus: ,,Dit vraagt om een regionale visie zoals dat staat beschreven in de notitie ‘Een uitstekend netwerk’. In dit verband en zeker naar de provincie in Haarlem moeten we een duidelijk en goed overwogen model voorleggen.’’ De Geus belicht enkele knooppunten: ,,Een toekomstige oost-ontsluiting van Broek op Langedijk vraagt om een volwaardige ontsluiting. Die ligt volgens ons niet in een eventuele verdere opwaardering van de Broekerweg maar om een aansluiting via de Twuyverweg op de N242, evt. via Beverkoog. Nu nog liggen er volgens ons mogelijkheden om deze visie niet alleen te delen met Heerhugowaard en Alkmaar maar ook om daaromtrent vandaag een plan voor de toekomst neer te leggen. Dan de westkant van Broek op Langedijk en ‘De Punt’, gelegen in bedrijventerrein Zuiderdel, die vragen om een zeer spoedige ontsluiting en dat geldt ook voor het fietspad. Dit is overigens in het verleden met de besprekingen rond de opwaardering van ‘De Punt’ toegezegd aan de BKL door de gemeente Langedijk. Dit fietspad maakt deel uit van de fietsverbinding Heerhugowaard naar de kust. De ontsluitingen van St Pancras kunnen vervallen mits we St. Pancras via de Spanjaardsdam aan laten sluiten op de toekomstige ontsluiting van De Punt.’’
Tunnelbak Om de doorstroom op de N504 veilig en toekomstbestendig op te lossen, stelt De Geus een tunnelbak voor. ,,Daarbij kunnen we onder andere het historische lint in Langedijk herstellen. Alle andere opties zijn niet geschikt als oplossing voor dit kruispunt. Ook gezien de geactualiseerde hoofdwegenstructuur in onze regio is een goede verbinding tussen de N242, de N245 en de N9 van groot belang en is de tunnelvariant de enige juiste oplossing. Voorwaarde is wel dat het agrarische verkeer ofwel over de N504 mag rijden ofwel gebruik maakt van een eventueel aan te leggen parallelweg. Nu dient het agrarische verkeer door de gemeente Langedijk te rijden, wat alleen al om veiligheidsredenen zeer onwenselijk is. Wij hechten een groot belang aan het realiseren van bovenstaande punten en verwachten van de gemeente dat het alles zal doen om tot realisatie te komen.’’