‘Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen’

Nieuws
Wethouder Christiaan Peetoom.
Wethouder Christiaan Peetoom. (Foto: Jan Jong)

Vanuit het prachtige stadhuis werkt wethouder Christiaan Peetoom aan een brede portefeuille vol uitdagende onderwerpen - waaronder Mobiliteit, Parkeren en Economie (incl. bedrijventerreinen). Wij spraken met hem over ontwikkelingen in Alkmaar op het gebied van logistiek en winkelaanbod.

Elke automobilist in Alkmaar weet dat de stad qua bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer voor uitdagingen staat. De ringweg en meerdere wegen binnen de bebouwde kom staan regelmatig vast. Daarom buigt de gemeente zich over verschillende oplossingen en projecten om de logistiek in en rondom Alkmaar flink te verbeteren.  

Boekelermeerhaven en netcongestie  

Een project dat naar verwachting een grote, positieve invloed gaat hebben op de doorstroming van het verkeer, is de aanleg van de Boekelermeerhaven op het gelijknamige bedrijventerrein. De gemeente Alkmaar realiseert de haven met behulp van subsidies en in samenwerking met de provincie Noord-Holland, legt Christiaan uit. “Het wordt een insteekhaven waar grote schepen kunnen aanmeren en daarna keren, om terug te gaan naar IJmuiden en Amsterdam. Dit betekent dat de - toch wel beruchte - Leeghwaterbrug minder vaak open hoeft. Voor schepen die nu nog voorbij de brug moeten keren, gaat de Leeghwaterbrug ongeveer 500 keer per jaar open - van de in totaal +- 2000 brugopeningen. Dit betekent dat de Boekelermeerhaven het aantal brugopeningen met 25% kan laten dalen.”  

“Inmiddels zijn de werkzaamheden begonnen en de contouren zijn duidelijk”, vervolgt Christiaan. “We zijn druk bezig met de laatste vergunningen. Dan kan er daadwerkelijk gegraven worden. Er komen kavels rondom de haven die gereedgemaakt worden voor bedrijven die interesse hebben om zich er te vestigen. De Boekelermeerhaven wordt waarschijnlijk in 2025 in gebruik genomen. We verwachten dat het bedrijventerrein daarna nóg aantrekkelijker wordt voor bedrijven, omdat de faciliteiten voor vervoer over water dankzij de haven een flinke boost krijgen.”  

De Boekelermeerhaven wordt waarschijnlijk in 2025 in gebruik genomen

Wel is er een bekend probleem dat in de Boekelermeer voor uitdagingen zorgt: er is sprake van netcongestie. “We zijn met verschillende oplossingen bezig en zien licht aan het einde van de tunnel. Er ligt een plan waar een batterij deel van uitmaakt: die kan de stroomvraag tijdens piekuren opvangen, door tijdens perioden van lage vraag energie op te slaan. Ook zijn we bezig met een alternatief stroomnetwerk. Het is nog niet rond, maar de netcongestie op de Boekelermeer moet opgelost worden. Kortom: we gaan het regelen.” 

 Tekst loopt door onder afbeelding


De vernieuwde Laat. (Foto: Ed van de Pol)

Doorstroming in de stad   

De gemeente Alkmaar is momenteel bezig met de Mobiliteitsvisie voor de komende jaren, die in juni 2024 wordt gepubliceerd. “We buigen ons over de doorstroming van het verkeer in en rondom de stad en pakken dit dus op gemeentelijk en regionaal niveau aan. We werken met de regio aan een aanvraag voor een MIRT-traject (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) om projecten vanuit de Rijksoverheid gefinancierd te krijgen. We kijken hierbij naar alle vervoerswijzen, maar de ring Alkmaar is hierin als ‘scharnier’ tussen Noord-Holland Noord en Noord-Holland Zuid essentieel. Het idee is om de ringweg zo in te richten dat automobilisten niet meer hoeven te stoppen voor overstekende fietsers - wat de doorstroming enorm ten goede zou komen. Voor de aanvraag worden we ondersteund door APPM Management Consultants.”  

Ook doet de gemeente op dit moment onderzoek naar het idee om op de Helderseweg een tunnel te bouwen die auto’s en fietsers onder het spoor door leidt, vertelt Christiaan. “Op die manier kan het verkeer makkelijker het centrum in en uit, zonder oponthoud van dichte spoorbomen. Ook dat zou een groot verschil maken.” Iets wat nu al aangepast is bij de spoorovergang op de Helderseweg, is de timing van het sluiten van de spoorbomen. “Dit gebeurt daar handmatig, omdat de trein na vertrek vanaf het station heel snel bij de overgang is. Voorheen gingen de bomen al dicht als mensen nog aan het instappen waren. Deze handeling is inmiddels aangescherpt: de bomen gaan later dicht en dat scheelt minimaal een halve minuut wachten.”  

De gemeente realiseert zich dat er iets aan de ringwegen van en doorstroming in Alkmaar moet gebeuren, stelt Christiaan. “Niets doen is geen optie. In feite zijn alle bovengenoemde verbeteringen nodig om te zorgen dat we in de toekomst nog over de weg van A naar B kunnen, zeker als je nagaat dat de stad flink groeit door woningbouwprojecten als het Alkmaars Kanaal.”  

Het gebruik van openbaar vervoer valt of staat met de betrouwbaarheid en de frequentie van vertrekkende treinen

Per spoor - of toch niet?  

Ook wat betreft het OV staat de regio Alkmaar voor uitdagingen. Wegens personeelstekort zijn de Nederlandse Spoorwegen van plan om de dienstregeling (verder) te versoberen, wat gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van Noord-Holland met het OV. “De Regio Noord-Holland Noord heeft een manifest opgesteld dat bedrijven en particulieren kunnen ondertekenen: https://nhn.nl/behoudonsov/. Zolang gemeenten, bedrijven en individuen zich blijven uitspreken en de druk opvoeren, draait de NS de beslissing, zodra het weer mogelijk is, wellicht terug. En dat is van groot belang, want het gebruik van openbaar vervoer valt of staat met de betrouwbaarheid en de frequentie van vertrekkende treinen. Als mensen niet weten of ze wel (op tijd) op hun bestemming komen, stappen zij toch maar in de auto …”  

Wel is er in de toekomst sowieso zicht op verbetering. Het traject Heerhugowaard - Amsterdam (via Alkmaar) is onderdeel van het PHS, het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer van ProRail. “Dit traject noemen ze de ‘Zaancorridor’ en het is de bedoeling dat er vanaf 2028 meer treinen gaan rijden. Om dit plan te verwezenlijken, zijn er werkzaamheden nodig bij de stations Uitgeest en Heerhugowaard. Het duurt nog een paar jaar, maar op de lange termijn wordt het echt beter.”  

Kernwinkelgebied 

Ook vroegen wij Christiaan naar het winkelaanbod in Alkmaar. Het is in beweging, mede door verbeteringen in de uitstraling van het kernwinkelgebied in het centrum. En er staat nog meer op de planning, vertelt hij. “De Laat is erg mooi geworden - het is nu een fijne straat voor winkelend publiek. In het pand waar de V&D vroeger zat, komt een supermarkt. En daarnaast wordt een openbare fietsenstalling gerealiseerd. Trouwens, op de wensenlijst voor nieuwe bestrating met meer groen staan ook de Langestraat, Breedstraat, Heul en het Hofplein. En het kruispunt bij de Koorstraat, Heul, Laat, en Ritsevoort moet op de schop, want automobilisten rijden nog regelmatig de Laat op. Dat is niet de bedoeling - de rijrichting moet daar veel duidelijker aangegeven worden. De gemeente is dus druk bezig - o.a. in samenwerking met het Alkmaars Bolwerk - om het kernwinkelgebied nóg aantrekkelijker te maken. The only way is up. 

 

Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34
Afbeelding
Hart van Noord-Holland topt 2023 af met drukbezocht netwerkevent Nieuws 19 dec 2023, 09:31
Afbeelding
Rodin Machining: Hightech in de polder Nieuws 19 dec 2023, 09:24
Afbeelding
Hallo2024! Dé nieuwjaarsreceptie van ondernemend Noord-Holland Noord Nieuws 19 dec 2023, 09:18

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen