De kust is onze grootste trekpleister

Nieuws

Eind vorig jaar nam de @Leisure Group, het moederbedrijf van vakantiehuizenspecialist Belvilla, de Bergense vakantiehuizenaanbieders Aan Zee Vakantiehuizen en VillaXL over. De ambitie is om met Belvilla door te groeien tot één van de grootste online aanbieders van vakantiehuizen in Europa. 

Het Aan Zee-aanbod van bijna 1.200 vakantiewoningen bevat zo’n 550 kustwoningen in deze regio. Aan Zee is in 2002 opgericht door Dick Hakkenbroek. Hij stond tevens aan de wieg van VillaXL – goed voor 1.200 vakantiehuizen - dat in 2005 werd opgericht. De toetreding van beide merken tot één en dezelfde holding maakt de cirkel weer rond. Hakkenbroek was namelijk ook ooit een van de oprichters van het merk Belvilla in 1987, het bedrijf dat hij in 2000 verkocht. Nu gaan al zijn kindjes samen door in de @Leisure Group. Aan Zee blijft als naam bestaan en behoudt haar kantoor in Bergen.

Nieuw avontuur

Het was zijn vrouw Gonda die zag dat door het wegvallen van de rol van het VVV er een gat ontstond in het verhuren van vakantieaccommodaties. Met de ervaring van Belvilla stapten Dick, Gonda en hun vriend Jan Henk Nawijn in een nieuw avontuur. En met succes. Hakkenbroek: ,,Als gevolg van de steeds maar dalende budgetten kregen de plaatselijke VVV’s moeite met het op peil houden van hun dienstverlening. In het gat dat toen viel, zijn we 13 jaar geleden gestapt, gevoed door vragen uit ons dorp Bergen. We zijn als eerste in Bergen begonnen met het verhuren van particuliere woningen als vakantiewoningen. Dat bleek in een grote behoefte te voorzien, vooral in combinatie met de kuststreek. Want dat is onze grootste trekpleister.’’

Multipliereffect

Met Aan Zee hebben Hakkenbroek en zijn team de regio flink op de kaart gezet en hebben ze het toerisme een enorme nieuwe impuls gegeven. Hakkenbroek: ,,Toerisme is people’s business. Het is klanten lokken, maar ook de regio in laten zien dat het gunstig is om mensen deze kant op te laten komen. Daarmee kan toerisme een multipliereffect veroorzaken dat uiteindelijk heel veel brengt. In dit stukje Noord-Holland, zeg maar van Castricum tot Den Helder, hebben we 550 huizen in de aanbieding. Ieder huis heeft toch al gauw 5 bedden staan. Dat is een behoorlijk aantal mensen in een huis wat een enorm economisch multipliereffect teweegbrengt. Want vakantiehuisbezoekers laten hun geld direct terugvloeien naar de middenstand. Aan Zee boekt zo’n 100.000 mensen per jaar. Los van de kosten die men voor een woning betaalt, levert dat circa 12 miljoen euro aan extra revenuen op. Dat is geld dat direct onze regionale economie instroomt.’’

Noord-Hollandse kust

Hakkenbroek snapt dat er verwoede pogingen worden ondernomen om onze regio toeristisch uit te venten. ,,Ja, dat zie ik zeker en ik praat en denk veel mee over dit soort initiatieven. Je moet je product uitventen in een wereld waar heel veel keuze is. Daarom is een juiste profilering erg belangrijk. Ik ben er voorstander van om niet teveel losse items te promoten, maar je te concentreren op één topic en dat is de Noord-Hollandse kust. Die is zo uniek, vanaf Castricum tot de dijk en Zuiderzeekust. Water is ons Unique Selling Point. Noord-Holland is een bijzonder schiereiland met prachtige kusten en een mooi binnenland. Mensen komen hier voor het totale plaatje, ja dat is waar. Maar de echte achterliggende aantrekkingskracht van Noord-Holland is de kust. Een stad, zoals Alkmaar, is een voorwaarde. Men weet inmiddels wel dat het hier mooi is. Mooi natuurgebied, alles prachtig en vlak bij Amsterdam. Maar uiteindelijk gaat het om die kust. Een mooie kust met schoon water. Dat is ook het succes geweest van Aan Zee. We hebben nooit wat anders verteld. Hier hebben we strand. Dat is leuk als het weer mooi is, maar ook als het waait. De kust heeft altijd aantrekkingskracht. Mede ook doordat we hippe strandtenten hebben, prachtige duinen en bijzondere natuur en sinds kort de Lagune bij Camperduin. Dat is een meesterwerk en wat mij betreft ook wel een beetje een opmaat naar een wat ruimer beleid ten aanzien van ons kustgebied. We moeten de kust op een goede manier ontwikkelen en ons voorbereiden op het feit dat hier in de toekomst meer mensen naartoe gaan komen. Dus zorg voor goede infrastructuur, parkeergelegenheid en faciliteiten in de buurt van het water. Want daar komen mensen op af.’’

Duitse toerist

Als doorgewinterde ondernemer in de vakantiebranche ziet Hakkenbroek dat bezoekers aan deze regio hogere eisen stellen. Niet in de laatste plaats de Duitse toerist. Daar liggen nog voldoende uitdagingen wat hem betreft. ,,We merken dat de gemiddelde bestedingswaarde van de bezoeker toeneemt. Men boekt steeds vaker duurdere accommodaties en ook de Duitse toerist geeft graag geld uit aan een goede verblijfsaccommodatie. In die categorie bieden we te weinig. Een hotel als blooming lijkt erop, maar over het algemeen valt er nog wel wat aan te verbeteren. Een mooi vakantiehuis wint het dan van een hotel en dat type mensen besteedt hier goed. Onze doelgroep ligt in de wat hogere sociale klasse en die weet de weg hier goed te vinden. Deze mensen maken zelf keuzes en zijn zelfstandig, wat zich weer vertaalt naar ondernemers in de regio, zowel middenstand als horeca. Als we daar een collectieve promotie onder kunnen zetten, kan dat goud waard zijn. Provincie Zeeland doet dat goed en komt als één gezicht naar buiten. Zou een voorbeeld moeten zijn voor Noord-Holland. Promoot het wat mij betreft vanuit één boodschap: schoonste strand, mooiste aanbod.’’

Daarbij heeft Hakkenbroek nog wel even een punt van aandacht voor de provinciale en landelijke beleidsmakers. ,,Als je op het strand staat dan vallen de Hoogovens altijd op. Tot en met Egmond aan Zee zie je de Hoogovens. Wij hebben bewust Wijk aan Zee niet opgenomen in ons programma vanwege de Hoogovens, die wil je niet zien. Vanaf Bergen en naar boven heb je dat beeld niet en heb je het voordeel van een echt vrijheidsgevoel. Dat gevoel verdwijnt door dit soort visuele belemmering. Ik hoop dan ook van harte dat de windmolenparken het beeld niet gaan verstoren, al vrees ik het ergste.’’

Toekomst

De kust en de Duitser. Daar ligt wat Hakkenbroek betreft de nadruk op als het gaat om onze regio. ,,De Duitser herkent nog het oorspronkelijke en de gezelligheid van dit gebied. Ze geven echt serieus geld uit en zijn beleefd, netjes en schoon. Natuurlijk zijn landelijk gezien de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag grote trekkers en daarbij ons imago van ‘vrijheid blijheid’. Dus opgeteld gaat het om de cultuur in de grote steden en de kust. Meer hebben we niet. In ons voordeel zijn ook de politieke ontwikkelingen in de wereld. Mensen zoeken veilige omgevingen en dat is dan ook niet altijd een stad. Scandinaviërs, Belgen, Duitsers, Amerikanen en Chinezen; ze zijn allemaal op zoek naar plekken waar je je met je familie veilig kan voelen. Dus moeten we ons aanbod onder de aandacht brengen van een breed publiek. Geen peperdure rapporten over de toeristische ontwikkelingen vanuit de gemeente. Daar komt vooralsnog niks uit en kost onnodig veel geld en energie. Laat de promotie van Noord-Holland maar over aan de ondernemers. Die snappen dat het toerisme een serieuze sector is.’’

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen