Van een wereldwijde marktleider naar een start-up

Nieuws

Het Regio Alkmaar Magazine bestaat dit jaar 25 jaar en staat in het teken van verandering. In 1991 was ik assistent-accountant bij DijkerVanDien een van de rechtsvoorgangers van PwC. Vanaf dat moment vele fusies tot in 1997 PwC ontstond. Sindsdien is de (accountants)wereld sterk veranderd en gejuridiseerd, mede naar aanleiding van de ondergang van een aantal grote concerns.

Als reactie hierop zag je bij de (grote) kantoren een enorme toename aan allerlei regels. Regels die allemaal wel verklaarbaar zijn, maar zelden in het belang van de goed bedoelende MKB-ondernemer en de onderneming. De oprichters van Goed Geregeld Accountants & Belastingadviseurs zagen breed dat de accountant verder af kwam te staan van zijn klanten en dat de politiek dit vaak toejuicht en met steeds meer nieuwe wetten en regels kwam.

Naast de ondernemer staan In het verlengde van al deze regels ontstond steeds meer de focus bij de grote kantoren op de grote en beursgenoteerde organisaties. Terwijl wij ons juist zo thuis voelen in het MKB/familiebedrijf. Juist in het MKB/familiebedrijf kun je nog naast de ondernemer staan en hem op diverse terreinen helpen zijn organisatie verder te brengen.

Welke uitgangspunten hanteerden wij bij de oprichting van Goed Geregeld? Dit heeft ons ertoe gebracht in 2014 te starten met Goed Geregeld Accountants & Belastingadviseurs vanuit de volgende uitgangspunten:

• Op een leuke manier samenwerken met elkaar en met onze klanten. Werk is een belangrijk deel van je leven en we brengen er veel tijd door, dus waarom zouden we daarbij niet proberen zoveel mogelijk plezier te hebben? • Talenten die elkaar stimuleren en uitdagen vanuit een grote ambitie om succesvol te zijn. • Denken vanuit de vraagstelling of behoefte van de klant. Ons vak wordt overspoeld met regeltjes en ook wij hebben daar uiteraard mee te maken, maar dat mag niet verhinderen dat we het proberen te blijven benaderen vanuit het perspectief van onze klanten. • Het bereiken van een gezonde en gecontroleerde groei met ruimte voor iedereen om zich volop te ontwikkelen en door te groeien. Het positieve gevoel dat dat met zich meebrengt en het kunnen binden op langere termijn van medewerkers heeft veel waarde voor onze klanten. • Een focus op ondernemende personen, bedrijven en organisaties. Dat past bij wie wij (willen) zijn.

Na 2 jaar zijn we nu met ruim 20 medewerkers met vestigingen in Broek op Langedijk, Amsterdam en Amstelveen. Is groei een doel op zichzelf? Nee, maar wel leuk daar onderdeel van te zijn en iedereen de kans te bieden zich verder te blijven ontwikkelen.

Vestiging Regio Amsterdam Na in 2014 in Broek op Langedijk gestart te zijn, ontstond toch het verlangen om een vestiging in de regio Amsterdam te hebben. In deze regio zijn zeer veel (internationaal opererende) bedrijven gevestigd en voor deze klanten is het wel wenselijk als ze een accountantskantoor hebben, waarvan ze weten waar de plaats te vinden. We hebben gericht een aantal kantoren benaderd en zijn in 2016 tot overeenstemming gekomen met TBO in Amstelveen, nu opererend onder de naam TBO/Goed Geregeld Accountants & Belastingadviseurs. Met in totaal 6 medewerkers is dit een klein kantoor, maar voor ons een mooie start (stepping stone) in deze markt en regio.

Wat zal de toekomst brengen? Ook in de toekomst zullen bedrijven en ondernemers blijven zoeken naar een ‘trusted business advisor’. Vanuit onze ervaring bij kantoren als PwC, KPMG, BDO, Horlings, etc. weten we dat de ondernemer een adviseur zoekt met de ambitie om het bedrijf vooruit te helpen. Ons bestaansrecht is dat de meeste bedrijven niet al onze expertise in eigen huis kunnen en/of willen hebben. Enkele trends die nu al volop actueel zijn, maar die steeds belangrijker worden en waar we op anticiperen:

• Digitalisering en automatische verwerking van transacties Dit is een enorme opportunity voor het MKB. Primair liggen er kansen aan de omzetkant, maar ook in het efficiënter inrichten van de organisatie en specifiek de administratie zijn enorme (kosten)voordelen te behalen. Veel MKB-bedrijven hebben een boekhouder in dienst die op traditionele wijze de administratie heeft ingericht en het te druk heeft om veranderingen in processen door te voeren. Wij ondersteunen onze klanten in het anders inrichten van hun administratie, maar ook kunnen klanten de hele boekhouding aan ons uitbesteden tegen een zeer voordelig all-in tarief. • Complexiteit en juridisering van (de fiscaliteit in het) het zakenverkeer Als ondernemer zoek je een sparring partner die jou en je onderneming kent, die bij veel andere bedrijven over de vloer komt en die kennis en ervaring met je wil delen als zich belangrijke dilemma’s voordoen. Het is van belang dat specialisten dan snel ingeschakeld kunnen worden en zeer veel ervaring hebben met instanties als de Belastingdienst, gerechtelijke procedures, etc. • Internationalisering De meeste MKB ondernemingen doen zaken over de grens met leveranciers, afnemers, onderzoeksinstituten, dochterondernemingen of deelnemingen. Wij hebben een uitgebreid netwerk in vele landen van kantoren die passen bij de omvang en complexiteit van de vragen van het MKB. • Behoefte aan zekerheid door een onafhankelijke partij bij informatievoorziening Dit is de kern van de controle door de accountant en de behoefte aan zekerheid bij de verstrekte informatie wordt alleen maar groter. Denk bijvoorbeeld aan het boekenonderzoek (due diligence) bij een overname. • Alternatieve financieringsvormen worden steeds relevanter De banken zijn nog steeds de belangrijkste financier van het MKB maar alternatieve financieringen nemen toe. Wij weten de weg hierin en kunnen ondernemers de best passende oplossingen bieden. • Toename van het aantal transacties (aan- en verkopen van bedrijven) en bedrijfsopvolgingen We ondersteunen veel ondernemers bij bedrijfsopvolgingen en aan- en verkopen van bedrijven van en aan derden. Vanuit onze jarenlange ervaring staan wij ondernemers bij in dit veelal eenmalige en voor hun zeer belangrijke en emotionele proces.

Er zijn dus vele uitdagingen en kansen voor ondernemers en daarmee ook voor ons. Wij pakken dit met plezier voor onze klanten op.

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen