Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: vincentdevriesfoto.nl)

Turien & Co. investeert in werkplezier en vitaliteit van haar medewerkers

Als eerste bedrijf in de regio is Turien en Co. Assuradeuren uit Alkmaar gestart met het FIT-programma van Huis van het Werk. Daarmee wordt richting gegeven aan de opdracht om vitale en goed opgeleide medewerkers te hebben die met plezier naar hun werk gaan. 'Nu in beweging komen, voor een gezond bedrijf in de toekomst. Dat is wat wij nastreven', aldus Financieel Directeur Femke Bakker.

Turien & Co. maakte drie jaar geleden een flinke reorganisatie mee. Het resultaat was een afgeslankte organisatie wat een flinke impact had op de cultuur en medewerkers van het bedrijf. Femke: ,,Dit was een moeilijke periode, maar heeft ons nog bewuster gemaakt dat investeren in medewerkers ontzettend belangrijk is. Dat ze plezier hebben in het werk, vitaal zijn en de juiste opleidingen krijgen. Onze branche is volop in beweging, vooral op technologisch vlak. Functies veranderen, medewerkers krijgen steeds meer hun eigen regie en verantwoordelijkheid. Die verschuiving raakt zowel werknemer als werkgever. Om ook in de toekomst als organisatie fit te zijn, investeren we nu in het FIT-programma. Gebaseerd op het Huis van Werkvermogen, waarbij alles draait om gezondheid, competenties, persoonlijke drijfveren, werk en energie. Uiteraard vraagt dat ook om de inzet van de medewerker zelf. Wij geloven dat blije medewerkers zorgen voor blije klanten en omgekeerd. Naast klanttevredenheid en rendement is werkplezier één van onze drie strategische pijlers. Om hier invulling aan te geven hebben wij bijvoorbeeld een stuurgroep Werkplezier. Het FIT-programma is een mooie tool die aansluit bij onze ambitie: de hoogst gewaardeerde aanbieder zijn van onderscheidende verzekeringsproducten en -diensten voor de bij ons aangesloten intermediairs.''

Werkvermogenscan
Zenja Meijers, HR adviseur bij Turien & Co., is samen met haar collega Leanne de Graaf verantwoordelijk voor het uitrollen van het FIT-programma. ,,Vooruitlopend op de start van het FIT-programma hebben we meegedaan aan de Week van het Werkgeluk. Dit internationale initiatief is bedoeld om mensen en organisaties die werkgeluk belangrijk vinden aan elkaar te verbinden. Om met elkaar in gesprek te gaan over hoe we gelukkig zijn op je werk de normaalste zaak van de wereld kunnen laten zijn. Dit hebben we gekoppeld aan tal van initiatieven, zoals een echte leeftijd meting, een lekkere koffiebar in het bedrijfsrestaurant, een ontbijtje en een quiz en filmpjes over werkgeluk. We vonden het meteen een goed moment om Frits Fit te introduceren, de mascotte van het FIT-programma. Dit alles leverde al veel positieve reactie op'', zegt Zenja.

Met dit als opmaat werd begin oktober de vragenlijst van FIT opengesteld ten behoeve van het eerste programmaonderdeel, de werkvermogenscan. ,,De start was veelbelovend. Van de 260 medewerkers, hadden er op de eerste dag al 64 het formulier ingevuld. We zitten nu op circa 60 procent dekking, maar we hopen op een nog hogere respons. Temeer we zien dat iedereen dit belangrijk vindt en zich betrokken voelt. We hebben aan de standaard vragenlijst ook wat specifieke vragen inzake cultuur toegevoegd. Twee jaar geleden hebben we een cultuuronderzoek gedaan, waarna er allerlei initiatieven zijn opgepakt die gekoppeld zijn aan de kernwaarde 'Betrokken'. We zijn benieuwd hoe de cultuur twee jaar later ervaren wordt. Overigens is het zo dat we de eindrapportage als niet-gepersonifieerde data te zien krijgen. De privacy van onze medewerkers wordt volledig gewaarborgd.''

Next Steps
Uit de werkvermogenscan rolt straks per individuele medewerker een analyse en advies op maat uit, maar ook voor Turien & Co. als geheel. Zenja: ,,Het is een nulmeting waar je allerlei doelen aan kunt hangen. De medewerker kan het rapport ,indien iemand dat zelf wenst, met persoonlijk advies bespreken met de leidinggevende. Zo bepaal je samen de next steps. Voor ons als organisatie is het algemene beeld weer van belang, omdat we dan gericht interventies kunnen doen. Want we willen de talenten van onze mensen zo goed mogelijk benutten en we zien graag dat iedereen zich blijft ontwikkelen. Het doel is dat medewerkers optimaal hun kwaliteiten kwijt kunnen en goed in hun vel zitten. En dat stralen ze op hun beurt weer uit naar de klant. We bieden daarvoor nu al tools aan als GoodHabitz, een online trainingsplatform met circa 120 online trainingen. Daarnaast anticiperen we op meer autonome en zelfstandige teams door onze leidinggevenden te ondersteunen in Coachend Leiderschap. Blijven leren en jezelf blijven ontwikkelen. Dat is het doel.''

,,Op technologisch vlak lukt het ons als bedrijf heel goed om wendbaar en slagvaardig te zijn'', vult Femke aan. ,,Maar dat moet ook gelden voor onze medewerkers. Daarom is het belangrijk dat ze het belang inzien van vitaliteit en dat je daar zelf ook verantwoordelijk voor bent. Dat idee moet beklijven binnen de organisatie. Wij zijn er om te faciliteren, om tussentijds te meten en eventueel bij te sturen. Het FIT-programma van Huis van het Werk is een goede start van ons meerjarenplan. Samen moeten we aan de slag.''

Turien & Co. Assuradeuren, partner van Huis van het Werk, is gevestigd in Alkmaar, met een zusterbedrijf in Amsterdam. In totaal werken er 260 medewerkers. Turien & Co. is sterk in nicheverzekeringen, zoals exclusieve auto- en cyberverzekeringen. Verder richten zij zich op premium woonhuis-, vakantiehuis-, recreatiehuis-, inboedel-, kostbaarheden- en kunstverzekeringen. Als volmacht bedrijf doet Turien & Co. dat zowel voor de zakelijke als particuliere markt.

www.turien.nl

Met dank aan: Storytelling2025 en Huis van het Werk.
Fotografie: Vincent Boon

Afbeelding
Meer berichten