Alkmaars Bolwerk tilt de stad naar een hoger plan

Algemeen
V.l.n.r.: Karin Hiemstra( Koninklijke Horeca afdeling Alkmaar) Lida Mathot (portefeuille evenementen), Ger Welbers,(directeur Alkmaar Marketing), Rein de Wit,( portefeuillehouder aankleding binnenstad), Axel de Groot (voorzitter), Petra Zijlstra (portefeuillehouder ledencommunicatie/centrummanagemen
V.l.n.r.: Karin Hiemstra( Koninklijke Horeca afdeling Alkmaar) Lida Mathot (portefeuille evenementen), Ger Welbers,(directeur Alkmaar Marketing), Rein de Wit,( portefeuillehouder aankleding binnenstad), Axel de Groot (voorzitter), Petra Zijlstra (portefeuillehouder ledencommunicatie/centrummanagemen (Foto: Vincent de Vries)

Ruim een jaar geleden bundelden diverse belangenbehartigers in de stad hun krachten in Alkmaars Bolwerk. Geen versplinterde belangen, verdeelde meningen of eilandjes meer, maar een club die met één mond spreekt en één gezamenlijk doel heeft: het versterken van de positie van de binnenstad van Alkmaar als regionaal (recreatief) winkelhart. 

Alkmaars Bolwerk is er voor iedereen die een belang heeft in de stad: van ondernemers tot en met pandeigenaren. En dat was en is hard nodig, vindt voorzitter Axel de Groot. Want al lijken de laatste cijfers over de bezoekersaantallen positief, er zal toch veel moeten gebeuren om Alkmaar nog aantrekkelijker te maken en te houden. Hiervoor heeft Alkmaars Bolwerk een aantal stippen op de horizon gezet en deze vastgelegd in haar eigen visie. Bovendien heeft Bolwerk een bijdrage geleverd aan het zogeheten 7-Puntenplan. Dit is samengesteld door een aantal zeer betrokken ondernemers en organisaties uit de stad als reactie op het collegeprogramma 'Alkmaar aan Zet'. Het 7-Puntenplan is tevens voor de gemeente Alkmaar de aanzet geweest voor het laten maken van het 'Rapport Detailhandelstructuur Binnenstad Alkmaar'. Al deze documenten samen moeten Alkmaar naar een hoger plan tillen.

,,Iedereen die door de stad loopt, ziet dat er wat aan de hand is. Er is leegstand en door de komst van internet zijn winkelmeters steeds moeilijker om in te vullen'', zegt Axel de Groot. ,,Onze bijdrage aan het 7-Puntenplan is geweest een onderdeel uit onze eigen visie om een kernwinkelgebied aan te wijzen en de ruimte daarbuiten flexibeler in te vullen. Dat wil zeggen dat je andere bestemmingen toelaat, zoals wonen, op plekken waar de stad door leegstand haar kwaliteit verliest. Als voorbeeld neem ik De Laat. Aan de westzijde kun je de winkelfunctie versterken door een concentratie van winkels. Aan de oostzijde kun je De Laat een upgrade geven door daar wonen toe te staan. Je moet daarvoor wel wat zaken aanpassen, zoals de parkeernorm, maar als je dat verruimt dan zien eigenaren ook meer kansen. Verder vinden we als Bolwerk dat het centrum aantrekkelijker moet worden gemaakt voor recreatief winkelen. Dat kan door de aankleding mooier te maken, denk aan vergroening en kwalitatief beter straatmeubilair. Maar eveneens door de stad autoluw te maken en dat te combineren met goede fietsvoorzieningen, makkelijke en betaalbare parkeerplekken en elektrisch vervoer van en naar de stad. Ik weet dat als je de auto wilt weren uit het centrum, dat er nog veel mensen in de proteststand schieten, maar we moeten hier echt over nadenken. Alles waarmee je de kwaliteiten en daarmee de aantrekkingskracht van de stad kunt verhogen, moet je serieus bekijken en afwegen.''

'Wat je helaas nog teveel hoort is 'waarom zou ik lid moeten worden?'

Leden

Alkmaars Bolwerk is primair verantwoordelijk voor de aankleding van de stad (verlichting en beplanting). Bovendien worden er evenementen geïnitieerd en georganiseerd, vallen de twee centrummanagers onder hun hoede en treden ze op als de belangenbehartiger van alle betrokken partijen. Om hierin een zo breed mogelijk draagvlak te hebben, zijn in het bestuur tevens Koninklijke Horeca Nederland afdeling Alkmaar en Alkmaar Marketing aangeschoven. ,,Wij hebben door de fusie de onderlinge samenwerking sterk verbeterd. Het bij elkaar zetten van verschillende stromingen is een goede zet geweest en scheelt bovendien veel vergadertijd'', lacht Axel. ,,Het is allemaal nodig om de reguliere bezoeker, de funshopper en toerist de stad in te krijgen. Toch is een van onze grootste uitdagingen om contact te hebben met onze leden en nieuwe leden te werven. We hebben op dit moment circa 250 leden en dat is ongeveer een derde van de winkelstand. Dat zouden er best meer mogen zijn, maar wat je helaas nog teveel hoort is 'waarom zou ik lid moeten worden?'. Dat is een gevaarlijke benadering, omdat we als Bolwerk heel veel doen voor de stad, veel meer dan wat uit de reclamebelasting (€ 280.000,- per jaar, red.) kan worden betaald. En dan denk ik aan het intensieve lobbywerk en belangenbehartiging. Onze detailhandel heeft het moeilijk en dat lost zich niet vanzelf op. En structureel meer mensen naar de stad trekken, doe je niet alleen door leuke verlichting op te hangen. Dan moet je op alle fronten op de trommel slaan en dat werkt beter met een grote achterban. Bovendien leggen we daarmee eveneens meer gewicht in de schaal als gesprekspartner richting de gemeente. Daarom dagen we iedereen met een belang in de stad uit om lid te worden voor slechts € 100,- per jaar. Dus niet langs de zijlijn staan met het idee dat het allemaal vanzelf wel goed komt.''

  'Het idee 'Tuinen van Holland' past perfect binnen onze ambitie'  

 Ondernemersfonds 

Op Axel zijn bureau ligt inmiddels het lijvige 'Rapport Detailhandelstructuur Binnenstad Alkmaar', dat door het adviesbureau voor ruimte en strategie, Droogh Trommelen en Partners (DTNP), is gemaakt in opdracht van de gemeente Alkmaar. ,,Ik begrijp dat de gemeente dit als onafhankelijke visie graag wil hebben. Wat ik tot toe heb gelezen, is gelukkig een bevestiging van wat in onze visie staat en ook in het 7-Puntenplan is terug te vinden. Er zijn al een paar onderdelen de revue gepasseerd, maar ik wil er nog even twee uithalen die van evident belang zijn. Op de eerste plaats is dat het Ondernemersfonds. Dat moet er komen. Dit voorjaar wordt er een draagvlakonderzoek gehouden onder 9.500 ondernemers in Alkmaar. Dat fonds wordt gevoed door een heffing in combinatie met OZB. Dus iedereen betaalt mee. Daarmee snijd je de pas af van freeriders en creëren we een strijdkas waar we echt wat mee kunnen doen. Je moet namelijk ruim kunnen investeren, anders mis je de boot. Daarnaast is het voor Alkmaar en haar regio van groot belang dat er nationale en internationale sterke publiekstrekkers zijn. 'Kaeskoppenstad' is daar een goed voorbeeld van en in de steigers staat 'Winterlicht' dat voortborduurt op 'Fonkelstad', een door ons geïntroduceerd evenement rond vuurkunsten. Verder ligt nog op de plank 'Tuinen van Holland', een idee van Alkmaarder Hans van der Leygraaf. Dat past perfect binnen onze ambitie. Want wij zoeken vooral evenementen die de stad bijzonder maken en ervoor zorgen dat mensen komen en blijven terugkomen. In dat kader is het goed dat Alkmaar Marketing steeds beter gefaciliteerd wordt in haar rol als de centrale professionele city- en regiomarketeer. Het is zeker geen traject zonder hobbels, maar ik heb er vertrouwen in dat we op de goede weg zijn.''

  Van links naar rechts: Karin Hiemstra( Koninklijke Horeca afdeling Alkmaar) Lida Mathot (portefeuille evenementen), Ger Welbers,(directeur Alkmaar Marketing), Rein de Wit,( portefeuillehouder aankleding binnenstad), Axel de Groot (voorzitter), Petra Zijlstra (portefeuillehouder ledencommunicatie/centrummanagement) en Arjan Groot (secretaris/penningmeester). (Foto: Vincent de Vries)  

  Tuinen van Holland laat Alkmaar bloeien  

Tuinen van Holland is een kleurrijk bloemenplan dat moet plaatsvinden in bestaande historische parken rond het centrum, zoals de Bolwerken en de Oosterhout, langs toegangswegen, in straten, op rotondes en zelfs in de wijken. Met kilometerslange wandel-, fiets- en vaarroutes moet deze ongekende bloempracht uniek in de wereld en te bewonderen zijn tegen de achtergrond van de historische Alkmaarse binnenstad. Een 'must see' voor bezoekers uit binnen- en buitenland. En dat alles openbaar en gratis.

   https://www.alkmaarsbolwerk.nl/   

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen