Logo regioalkmaarmagazine.nl
Vrijwilligers sjouwen de pakketten van de Voedselbank in de HugoHopper.
Vrijwilligers sjouwen de pakketten van de Voedselbank in de HugoHopper. ((Foto: Aangeleverd))

Samenwerking tussen Voedselbank en HugoHopper

Het coronavirus verstoort het leven voor ons allen; voor de een meer dan voor de ander. Voor cliënten van de Voedselbank is alles vaak nog een graadje erger.

Het bestuur van Voedselbank Heerhugowaard moest eind maart noodgedwongen het uitdelen van de voedselpakketten stilleggen. Gedurende een pauze die veertien dagen zou duren, beraadde de stichting zich over hoe het werk weer kon worden opgepakt met inachtneming van de regels van het RIVM. "Onze grootste zorg was het voorkomen van coronabesmetting bij onze vrijwilligers", aldus Cor Bos namens Voedselbank Heerhugowaard. "Dat zijn veelal gepensioneerden, die zelf ook tot de risicogroep behoren. Maar omdat we toch graag onze cliënten willen blijven bedienen, moest er een oplossing gevonden worden. Tot voor kort haalden de mensen zelf hun pakket op, maar dat zou nu te veel risico's met zich meebrengen.'"

Kunst en vliegwerk

Na uitgebreid overleg werd contact gezocht met het bestuur van de HugoHopper, het personenvervoer binnen Heerhugowaard dat ook al enige tijd stilligt vanwege besmettingsgevaar en die de pakketten bij de cliënten langs kunnen brengen. Cor: "De HugoHopper stelde vier busjes beschikbaar, inclusief chauffeurs. Donderdag 9 april mochten de vrijwilligersweer aan het werk." In theorie klopte alles, maar de praktijk bleek aanzienlijk ingewikkelder. Cor: "Met kunst en vliegwerk werden de vier busjes volgeladen met pakketten, brood, vlees en zuivel. Al met al zo’n dertig kratten per auto. Het zoeken naar de adressen, het feit dat het busje niet overal voor de deur kon komen, het ingewikkelde stratenpatroon, de vele verkeersdrempels en het feit dat niet iedereen van bijvoorbeeld vier hoog even snel beneden was met tassen, zorgden voor de nodige vertraging. Ook het sjouwen van de kratten door de over het algemeen oudere vrijwilligers werd als pittig ervaren. Maar de cliënten waren dolblij met hun pakket zo vlak voor Pasen en de leuke opmerkingen over de HugoHopper - 'Hé, ze rijden weer!' - deed de chauffeurs ook goed. Deze nieuwe werkwijze wordt nog geëvalueerd, maar we zijn blij dat we onze cliënten in elk geval op tijd hun paaspakket hebben kunnen geven."

De Voedselbank is er voor iedereen die daarvoor in aanmerking komt en speciaal in deze moeilijke periode. Benieuwd naar de voorwaarden? Bel 072-5401592.

Afbeelding
Meer berichten