Logo regioalkmaarmagazine.nl
Rob van de Pas.
Rob van de Pas. ((Foto: Cees Noort))

‘De kopgroep gaat nadrukkelijker onze koers bepalen’

Wie stuurt zichzelf straks naar een koppositie? Wie haken er aan, blijven hangen in het peloton of belanden misschien wel in de bezemwagen? Het zijn interessante vraagstukken. Maar wat zich volgens Kenneth Smit trainer, Rob van de Pas, nu al duidelijk aftekent, is dat de kopgroep straks nog nadrukkelijker onze koers gaat bepalen. ‘Want creativiteit en innovatie maken het verschil in de wereld nu en na corona.’

Anders denken en anders doen. Dat wordt de komende tijd van cruciaal belang. ,,Het moest al anders en deze crisis versnelt dat proces. De vaart waarin dat gebeurt, wordt bepaald door de innovators. Dat zijn de mensen die de kar trekken en er niet aan gaan hangen. Een select groepje creatieve geesten dat ons bij de hand neemt en laat zien waar de kansen en mogelijkheden liggen’’, zegt Rob van de Pas, al sinds 2007 als senior-trainer en personal business coach verbonden aan Kenneth Smit, een van Nederlands grootste trainingsorganisaties voor bedrijven en commerciële organisaties.

Opgedroogd

Een groep trainen in een zaaltje. De intelligente lockdown maakt daar half maart abrupt een einde aan. Van de Pas, gespecialiseerd in strategiesessies, (horeca)personeels- en gedragstrainingen, ziet meteen zijn opdrachten slinken of in het meest gunstige geval uitgesteld. ,,Mijn eerste reactie is een schrikreactie. Van agenda vol naar agenda leeg. Voldoende tijd voor bezinning en dus veel wandelen’’, lacht hij. ,,Maar na de eerste schrik, komt het leven wel weer op gang. Ik kan al vrij snel weer beginnen met strategiesessies en zogeheten provocatieve coachingsessies bij bedrijven. Dan zie je dat vragen als ‘hoe nu verder’ al snel overgaan naar ‘volgens mij kunnen we het ook zo doen’. Vanuit zelfreflectie ontstaan oplossingen. Dat zijn interessante gesprekken om te voeren. Een van mijn opdrachtgevers is een groot hotel in Amsterdam. Daar valt door alle opgelegde beperkingen de internationale klandizie bijna volledig weg. Door samen te sparren worden diverse ideeën geboren. Zo wordt een noodzakelijke verbouwing naar voren geschoven en al vrij snel overgestapt naar take away eten en drinken. Een overlevingsmodus die door andere horecazaken overigens ook wordt bedacht. In korte tijd concludeer ik dat de oude markt niet meer bestaat. Die is opgedroogd. Het zal best voor een deel weer terugkomen, maar dan in een andere vorm. De veranderingen die al in de lucht zitten, komen in een enorme versnelling terecht. Daardoor hebben we het straks over een tijdperk voor en na corona.’’

Growth mindset

Toen Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank, in het tv-programma Op1 zei dat mensen in de horeca zich maar even moesten gaan omscholen, raakte dat bij velen een gevoelige snaar. ,,Dat was zeker een ongelukkige timing,’’ beaamt Van de Pas ,,maar daar zal het de komende tijd wel vaker over gaan. Veranderen vraagt om een growth mindset in plaats van een fixed mindset en dat eerste hebben er niet veel. Zij die wel tot die groep behoren, zijn onze innovators. Die zullen de economie op sleeptouw moeten nemen. We hebben namelijk een creatieve opstand nodig om hier op een positieve manier uit te komen. De automatische piloot werkt niet meer. Dus ondernemers; verplicht jezelf in deze tijd tot reflectie en bewustwording. Geef mensen met een creatieve en innovatieve geest de ruimte. De tijd is er meer dan rijp voor. Natuurlijk spelen kosten een rol, zeker nu, maar investeren in innovatie kan van doorslaggevend belang zijn voor de toekomst van een onderneming.’’

Nieuwe routines

Wat zijn eigen business betreft, ziet van de Pas dat veranderingen al snel hun intrede doen. ,,We zijn een organisatie met 75 trainers en vanuit onze groepsdynamiek ontstaan veel nieuwe initiatieven en routines. Kenneth Smit ondersteunt en faciliteert dit van harte. Als we organisaties trainen om te kunnen veranderen, dan moeten we zelf het goede voorbeeld geven. We kijken naar nieuwe trainingsvormen. Zo hebben we inmiddels vanuit Kenneth Smith verschillende webinars op maat ontwikkeld. Op die manier anticiperen we op deze nieuwe realiteit. Natuurlijk blijf je elkaar ook fysiek nodig hebben. Bijvoorbeeld bij onze Insights Discovery. Dit zijn persoonlijke trajecten waarin we op een leuke en inspirerende wijze de deelnemers zich een kleurentaal en kader eigen laten maken, waarmee ze meer inzicht in zichzelf en in anderen krijgen. Noem het een confronterende kennismaking met je eigen psychologische voorkeuren. Het geleerde kan onmiddellijk in de praktijk worden gebracht. Dat kan niet via ZOOM of beeldbellen. Daar hoort een inspirerende omgeving bij. En natuurlijk blijven onze reguliere trainingen met maximaal 10 mensen bestaan. Er breken boeiende tijden aan. De echte leiders moeten opstaan. Ons kabinet heeft de eerste aanzet gegeven, aan het bedrijfsleven nu de taak om dat stokje weer over te nemen.’’

www.robvandepas.nl

Afbeelding
Meer berichten