Kwaliteitswijn uit uniek microklimaat
Ruim zevenhonderd hectare wijngaard hebben ze, de 1700 wijnbouwers die verenigd zijn in de coöperatie Felsengartenkellerei Besigheim in de Duitse wijn bouw gebied Württemberg. Iedere hectare is goed voor jaarlijks 8 tot 10.000 flessen, in totaal 5,5 tot 10 milj. flessen. Kardall/Warmenhuizen brengt onder de naam Duitsewijnhandel een deel daarvan in Nederland aan man.
De duitsewijnhandel (Kardall) is exclusief importeur van deze wijnen van de Felsengartenkellerei Besigheim. ,,Zo’n honderd soorten wijn worden gevinifieerd, stuk voor stuk kwaliteitswijnen, waaronder een aantal echte certificaatwijnen,” zegt directeur Ger Altena. ,,De Schwarzer Rappe bijvoorbeeld is van uitzonderlijke klasse en van superieure kwaliteit, resultaat van een perfecte rijping. Ook bijzonder is de Riesling-Eiswein, een fraaie dessertwijn met een mooi aroma, van druiven die worden geplukt bij -7 graden Celsius. Verder hebben we Cuvées in Frans eikenhout gerijpt Barrique, Spätlese, Beerenauslese en een interessante selectie Sekt- en Secco wijnen, alsmede cocktailwijnen.’’
Microklimaat In het ‘Wein Anbaugebiet Württemberg’ groeien voornamelijk blauwe druiven, de bekendste soort is de ‘Trollinger’ druif. De wijn van deze druif is de huiswijn van Württemberg en wordt twee maal meer gedronken dan in de rest van Duitsland. Voorheen veel zoete maar tegenwoordig heel veel droge wijnen. ,,Dankzij het unieke microklimaat op de steile hellingen van de rivieren Neckar en Enz gedijen de druiven er goed: het is er altijd vijf tot zes graden warmer dan in de omgeving,” zegt Altena. ,,Het gebied kent een hoge licht- en warmte absorptie: de druivenstokken staan er altijd in de zon. De druiven groeien op de terrasvormige hellingen onder een hoek van 50 graden op zuiden/zuidoosten. De Romeinen legden er al plateaus aan. De grondstructuur – kalksteen – is vergelijkbaar met de grondstructuur in de Bourgogne. Onze producten zijn dan ook te vergelijken met die uit de Bourgogne, alleen zijn ze een stuk goedkoper.’’
Met de hand geplukt Voet aan de grond krijgen met zijn wijnen op de Nederlandse markt blijkt niet eenvoudig, merkt Altena. Het is opboksen tegen de wijnen uit ‘de nieuwe wereld’, wijnen uit Chili, Zuid-Afrika, Noord- en Zuid Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië zijn erg in trek. ,,Prijstechnische is onze wijn oké. Aan de lage prijs van de Argentijnse wijnen kunnen wij niet komen, daar doen ze alles machinaal, terwijl onze druiven selectief met de hand worden geplukt. En ze zijn vrij van pesticiden, dat symboliseert de hagedis in ons logo en op het etiket van de fles,’’ zegt hij.
Professioneel wijnlokaal Altena staat op grote beurzen, zoals Prowein in Düsseldorf en heeft een professioneel wijnlokaal, waar hij regelmatig proeverijen organiseert. Ook verzorgt hij proeverijen op locatie. ,,Vooralsnog moet ik het met de verkoop doen in kleine opdrachten, maar blijf steeds zoeken met steun van de Felsengartenkellerei naar ingangen op de zakelijke markt’’, besluit hij, ,,want ook al raakt de wijnmarkt verzadigd, het is juist leuk er iets nieuws in te zetten.”
www.duitsewijnhandel.nl