Holland boven Amsterdam
Destinatiemarketing is eigenlijk het toeristische aanbod in een regio samenhangend en eenduidige bekend te maken buiten de regio. Dat klinkt eenvoudig maar daar komt best veel bij kijken. Een destinatie betekent een streek of regio die aantrekkelijk is om er te verblijven, bereikbaar is en waar voldoende aanbod is. Maar hoe is de regio onderscheidend ten opzicht van anderen? Voor welke doelgroepen en markten is het aanbod in de destinatie aantrekkelijk? Welke doelen zijn geformuleerd?
In de regio Noord-Holland Noord heeft men de afgelopen jaren hard gewerkt om een destinatiemarketing organisatie te realiseren. Het gebied dat gepromoot wordt beslaat zo ongeveer het gebied van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, inclusief Texel.
Versnipperd
Zowel ondernemers als overheden waren het erover eens dat de afgelopen decennia de toeristische marketing in de regio Noord-Holland Noord te versnipperd heeft plaatsgevonden. Er ontbreekt een marketingautoriteit die de regie heeft terwijl eenduidige en gerichte promotieactiviteiten van destinaties elders in Nederland veel effect hadden. Ondanks dat NHN een mooi aanbod en sterke toeristische kernwaarden heeft, plukken we onvoldoende de vruchten van deze groeisector. Met minder overnachtingen en bestedingen van bezoekers van buiten de regio tot gevolg. Daarom heeft het bedrijfsleven een strategie opgesteld (Destinatiemarketing Strategie NHN dec. 2013) en heeft de provincie NH in de periode maart 2015 - maart 2016 een kwartiermaker aangesteld om Holland boven Amsterdam te realiseren. Een destinatiemarketingorganisatie die met en voor ondernemers en overheden de toeristische promotie uitvoert.
Slimme marketing
En sinds januari 2016 is Holland boven Amsterdam van start. Een compacte slimme marketing organisatie die de regio gaat promoten op basis van het feit dat hier alles te zien en te beleven is dat bezoekers associëren met het echte Holland. Denk daarbij aan de historische steden, bloembollenvelden, molens, inpolderingen, kaas, de weidsheid van het landschap. Daarbij overal water in alle vormen. Deze combinatie van ruimte en historie is uniek en onderscheid Holland boven Amsterdam van andere destinaties. Het aanbod is aantrekkelijk voor een brede doelgroep maar de focus ligt op gezinnen met kinderen onder twaalf jaar en stellen wiens kinderen al zelfstandig zijn. Naast de Nederlandse markt worden ook de (potentiele) bezoekers uit bepaalde gebieden in Duitsland, België en Groot Brittannië benaderd. In samenwerking met partijen zoals NBTC en Amsterdam Marketing wordt Holland boven Amsterdam op de verder weg gelegen markten bekend gemaakt. Er wordt intensief samengewerkt met uitvoeringspartijen zoals Bureau Toerisme Laag Holland, RVVV Texel, Alkmaar Marketing, RODI media, RTV NH et cetera. De doelstellingen zijn een groei van verblijfsbezoekers met 2,5% en een groei van de bestedingen per dag.
Krant
Benieuwd naar wat Holland boven Amsterdam doet? Kijk op www.hollandbovenamsterdam.com, like de facebookpagina @hollandbovenamsterdam, wordt volger op twitter @hollandbovenasd en schrijf in op de nieuwsbrief. Alle inwoners van de regio hebben inmiddels de krant van Holland boven Amsterdam in de bus gekregen: een dagje uit dichtbij! Een van de vele activiteiten die ontwikkeld zijn. Neem voor meer informatie over participatie aan de marketingactiviteiten contact op met Jeroen Kor via jeroen@hollandbovenamsterdam.com of 06 2476 0593.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord is het loket voor ondernemers in de regio en ondersteund Holland boven Amsterdam. Toerisme is een sector die snel groeit en bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de regio en de regionale economie versterkt.