BKL enquête: gemeentelijke dienstverlening voor bedrijven kan beter
In april heeft het BKL bestuur overleg gehad met de gemeente Langedijk, waarbij de dienstverlening richting de bedrijven op de agenda stond. Dit met als doel om de samenwerking tussen gemeente en bedrijven te verbeteren.
Het bestuur van de BKL wilde daarom graag weten welke concrete ervaringen haar leden de afgelopen tijd hebben gehad met de gemeente. Middels een anonieme enquête werd de mening van de BKL-leden gepeild. De enquête is verzonden naar 89 personen. Daarvan reageerden er 43 wat een respons betekent van 48 procent.
Soms adequaat, soms stroef
De afgelopen 5 jaar heeft 67% van de ondernemers bedrijfsmatig contact gehad met de gemeente Langedijk. Dat ging over allerlei zaken, zoals vergunningen, verbouwingen en bestemmingsplannen. In de helft van de gevallen heeft de gemeente de zaak adequaat opgepakt en afgehandeld. In de overige gevallen was vaak de communicatie stroef of had de ondernemer het gevoel dat er onvoldoende werd meegedacht. De ondernemersvriendelijkheid van de gemeente is een belangrijk aandachtspunt, deze moet verbeterd worden. Het samengaan met een andere grotere gemeente wordt bij meerdere ondernemers gezien als een kans om een sterke verbeterslag te kunnen maken. De enquête geeft zowel de Bedrijfskring als de gemeente Langedijk een goed handvat om in samenspraak het ondernemersklimaat te verbeteren.
Niet assertief
Onder de ondernemers is 43% niet tevreden over de communicatie met de gemeente. Als er contact is, gaat dit meestal goed, maar er wordt geklaagd over het niet terugbellen of- mailen. Op ondernemersvraagstukken wordt niet assertief gereageerd.
Begrip
Er wordt ook wel begrip getoond voor de positie van de gemeente. Een gemeente is een ander soortige organisatie dan een bedrijf. Toch zou een gemeente wel meer ondernemend kunnen acteren. Een goede samenwerking met ondernemend Langedijk zou daar al een goede bijdrage aan kunnen leveren. Daarmee zou de communicatie en goede besluitvorming verbeterd kunnen worden.
Het gemiddelde rapportcijfer voor de ‘ondernemersvriendelijkheid’ van de Gemeente Langedijk scoort nu geen voldoende. Conclusie: Er is (ondernemers-) werk aan de winkel.