Bereikbaarheid Alkmaar en Metropool Regio Amsterdam
In samenwerking met de Gemeente Alkmaar is een project lopende dat de basis moet vormen voor ‘creatieve invullingen’ van de wegen van en naar Alkmaar.
Iedereen die in de MRA moet zijn, weet dat dit soms lang kan duren. Knelpunten bij Akersloot, Beverwijk, Rottepolderplein zijn dagelijkse ergernissen en enorme kostenposten. De NS werkt vooralsnog niet heel erg mee met een meer frequente verbinding, hoewel hoop op herstel van de bekende Den Helder-Den Haag Express (via Haarlem) er beslist nog is.
Eén van de mogelijkheden om de verbindingen naar het noorden van Noord-Holland te verbeteren, is het aanbrengen van verbindingen tussen de A7, A8 en A9. Alkmaar grenst inmiddels bijna aan de A7, zodat ook dit deel betrokken moet worden. Er is een projectbureau Verbinding A8-A9 waarin Ondernemend Alkmaar namens de hier gevestigde ondernemers deelneemt. Hier werken ontwerpers aan de drie mogelijke routes (alternatieven) voor het verbeteren van de verbinding van de A8 met de A9. Ondernemend Alkmaar was uitgenodigd en aanwezig om in een voorbereidingsgroep de alternatieven te onderzoeken. Van de 7 gepresenteerde mogelijkheden zijn er drie overgebleven, en wellicht komt daar weer een tussenoplossing uit.
Gebruikers en bewoners als gebiedsexperts De drie alternatieven die in het projectbureau uitgewerkt worden zijn het Nul-plus-, Heemskerk, en Golfbaanalternatief. Alle drie kennen zij verschillende knooppunten langs het tracé. Voor het oplossen van deze ontwerpuitdagingen werden diverse experts geraadpleegd, zoals landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen, verkeerskundig adviseurs en milieuspecialisten. Goed is dat de gebruikers, ondernemers en bewoners als ‘expert’ betrokken werden. Immers niemand kent het gebied beter dan de mensen die er wonen, werken, doorheen rijden en recreëren!
De voorlopige plannen en alternatieven: - Nul-plusalternatief vergelijkbaar maken Wat is nu de meest efficiënte en realistische manier om dit alternatief in te vullen? Verdiept, half verdiept, verhoogd? En hoe zorgen we voor veilige kruisingen voor fietsers? - Doorsnijding Stelling van Amsterdam Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Er onderdoor, er overheen of er doorheen? En zijn er mogelijkheden om dit werelderfgoed te versterken ondanks de doorkruising? - Ontsluiting Saendelft Hoe kunnen we de wijk aansluiten op de nieuwe weg? Op de huidige plek bij de Nauernasche Vaart of meer richting het nieuwe sportpark? En hoe past dit het mooist in het landschap?
Verdere procedure Het projectbureau verwerkt de input en werkt verder alles uit. In november en december toetsen zij de ideeën: wat is voor ieder alternatief de meest optimale invulling? Die keuze wordt eind dit jaar door de bestuurders van de samenwerkende partijen gemaakt. Daarna worden de huidige drie alternatieven opnieuw doorgerekend en volgen de milieueffectrapportages. Als die zijn afgerond kunnen de alternatieven goed met elkaar vergeleken worden. Dit stelt de bestuurders van de samenwerkende partijen in staat om een voorkeursalternatief te kiezen (gepland zomer 2017). Het voorkeursalternatief wordt ter inzage gelegd, zodat betrokkenen een reactie kunnen indienen. Naar verwachting kan in 2019 begonnen worden met de realisatie.