Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma
Met de Stimuleringsregeling leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen (SLIM-regeling) wil het kabinet leren en ontwikkelen binnen bedrijven vanzelfsprekend maken. In het afgelopen jaar konden de werknemers van de partners van Huis van het Werk via de SLIM-subsidie deelnemen aan het SLIM-programma, om te werken aan hun ontwikkeling, leervermogen, loopbaan en toekomst. Voorzitter Margret de Blanken reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma en het belang van een goede leercultuur binnen organisaties.
‘De Nederlandse arbeidsmarkt bevindt zich in een enorm uitdagende wereld. Er is één constante en dat is dat we elke dag opnieuw met veranderingen in aanraking komen. Dat betekent dat we als mensen veel wendbaarder moeten worden om daarin mee te kunnen gaan en veerkrachtig te blijven. We zien - ook na COVID - dat ondernemers ontzettend veel problemen hebben om voldoende menskracht te vinden en de kwaliteiten en talenten van hun medewerkers zo goed mogelijk te benutten. Dat schuurt, dat piept en dat kraakt. Als we alleen al kijken naar de tekorten in de zorg, het onderwijs en de horeca, zien we dat die desastreus zijn en dat is een groot probleem’, vertelt ze bevlogen. ‘Als Huis van het Werk wilden we daar op anticiperen door in kaart te brengen welke behoeften bedrijven vandaag en morgen hebben. Er zit een uitdaging op zowel de exploitatie, een gezond resultaat als de exploratie van innovatieve mogelijkheden, want je weet dat je moet doorontwikkelen in een wereld die continu verandert. Dat is beslist geen sinecure. Dat geldt in meerdere mate als er ook nog een uitdaging is op de beschikbaarheid van menskracht, het goud van je organisatie.’
Een goede leercultuur is geen luxe, maar een noodzaak
Meer benutten van het arbeidspotentieel
Deze tendens was voor Huis van het Werk aanleiding om een programma te ontwikkelen waarmee de HR-netwerkorganisatie voor deze bedrijven van toegevoegde waarde kon zijn. Margret: ‘Als eerste stap hebben we een arbeidsmarktscan gemaakt die een mooi inkijkje heeft gegeven in de arbeidsmarkt binnen onze regio. De scan toonde een heldere beginsituatie van de arbeidsmarkt aangevuld met conclusies en adviezen voor een regionaal gerichte arbeidsmarktcultuur, compleet met gegevens over de ontwikkelkansen en ontwikkelbereidheid van organisaties en hun werknemers. Vervolgens zijn de uitkomsten van de arbeidsmarktscan met alle partners besproken. Wat zien we daar nu in en wat betekent dat nu voor ons? Daarna hebben we gekeken hoe we organisaties nog meer in hun kracht kunnen zetten. Dat hebben we in sectorkaders gedaan: het per werkgever bespreken van ontwikkelkansen en onder begeleiding een aanzet maken van een organisatie-ontwikkelplan. Hoe ziet jouw organisatie eruit en als je die naar de volgende fase wilt brengen door de talenten die er werken te ontwikkelen, wat staat je dan te doen? In de derde fase zijn er kennis-fieldlabs georganiseerd die de medewerkers inzicht geven in de uitdagingen van de toekomst, de organisatie en hun eigen functioneren.
‘Bij een tekort aan mensen is er slechts één oplossing en dat is het meer benutten van het arbeidspotentieel. Dat betekent dat elke medewerker in zijn volle energie zou moeten acteren en die meer van zijn talenten gaat inzetten. Dat is precies wat wij met de kennis-fieldlabs proberen aan te boren. De kennis-fieldlabs zijn zo opgezet dat die praktisch intersectoraal leren en ontwikkelen stimuleren voor werknemers in het mkb. Ze geven medewerkers inzicht in de uitdagingen van de toekomst, de organisatie en hun eigen functioneren: wat zijn mijn talenten, competenties en vaardigheden en waar liggen mijn ontwikkelpunten? Met deze factoren kunnen mensen doorgroeien en dat is van toegevoegde waarde in de dagelijkse business van de werkgever. Dat is waar we met het SLIM-programma op hebben ingezet.’
Good practices van verschillende cultuurdragers
Op 15 februari 2024 vindt het academie event plaats waar de opbrengsten van het SLIM-programma worden besproken. Keynote spreker Pedro De Bruyckere zal stilstaan bij de leercultuur van mkb’s. De deelnemers krijgen praktische tips waarmee zij de leercultuur binnen hun organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen. Ook worden er video’s getoond die de leercultuur binnen de bedrijven van de deelnemende partners inzichtelijk maken. ‘Een leercultuur bestaat uit een aantal cultuurdragers. Er zijn allerlei cultuurdragers, zoals: er is bij ons de ruimte om jezelf te ontwikkelen, onderling vertrouwen, fouten mogen maken en ruimte om te experimenteren. Cultuurdragers zijn geen luxe, maar een noodzaak. Een leercultuur helpt namelijk om de urgentie van de vernieuwing vorm te geven. Je hebt de uitdaging tussen de exploratie, de dagelijkse business en de ontwikkeling. Als je het arbeidspotentieel meer kunt benutten, dan kun je als organisatie de volgende fase in. De deelnemers laten hiervan verschillende perspectieven zien. Het zijn als het ware good practices van verschillende cultuurdragers waarmee ze heel concreet laten zien hoe zij de ontwikkeling van hun medewerkers vormgeven’, licht Margret toe.
Hoe kijkt Huis van het Werk terug op het SLIM-programma? ‘De individuele reacties zijn fantastisch en we hebben mooie feedback gekregen. Een groot deel van de medewerkers die hebben deelgenomen is doorgestroomd en heeft een nieuwe rol gekregen bij de werkgever. Ook hebben we gezien dat de deelnemers er heel blij van worden dat zij aan zichzelf konden werken en daarmee ook aan de organisatie. Dat is een prachtige ontwikkeling, want je wilt elke dag aan de slag gaan om iets toe te voegen aan het bedrijf waar je werkt.’
Voor meer informatie over het SLIM-programma: www.huisvanhetwerk.nl